WSPIERAMY

EKO
NGO

MIEJSKI OŚRODEK KULTURY W JEZIORANACH

XII Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego

BWA w Olsztynie
47 twórców i 120 nadesłanych prac. Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego, organizowane przez Galerię BWA w Olsztynie, cieszy się dużym uznaniem artystów.

To jedno z najważniejszych wydarzeń artystycznych nie tylko w regionie, ale również w środowisku grafików w całej Polsce. Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego jest organizowane przez Galerię BWA w Olsztynie w cyklu czteroletnim, od 1975 roku. Pokonkursowa wystawa jest znakomitym przeglądem najlepszych i najnowszych prac artystycznych powstałych w dziedzinie druku wypukłego, twórcom zaś umożliwia zaczerpnięcie nowych inspiracji i konfrontację warsztatu. „Od lat te konkursy cieszą się zainteresowaniem. Przesyłają nam pracę artyści, którzy od wielu lat działają w tradycyjnych technikach graficznych, a także ludzie młodzi. Polskie środowisko graficzne było i jest właściwie ciągle bardzo cenione nie tylko w Polsce, ale i na świecie. Tutaj graficy są znani i w wielu konkursach również międzynarodowych biorą udział” - podkreśla Małgorzata Bojarska-Waszczuk, dyrektor Galerii BWA w Olsztynie.

Na tegoroczną, dwunastą edycję konkursu wpłynęło 120 prac 47 autorów. Na pokonkursową wystawę jury wybrało 60 dzieł 37 twórców. „Jury pod przewodnictwem dokonało wyboru, wcześniej oczywiście oceniło wszystkie prace i z tego, co mi jest wiadomym, to są rzeczywiście wspaniałe prace, znakomici artyści” - mówi prezydent Olsztyna Piotr Grzymowicz. „To właściwie cieszy, że utrzymuje się ta tradycja, bo w gruncie rzeczy nie jest ważne, czy my się posługujemy najnowocześniejszym narzędziem, czy narzędziem dawnym. Ważne są treści, które się tu pojawiają” - podkreśla dr Maria Anna Rudzka z warszawskiej ASP, członkini jury XII Quadriennale.

Najlepszym artystom tradycyjnie przyznano nagrody i wyróżnienia. Grand Prix – Nagrodę Prezydenta Olsztyna – otrzymała Jolanta Rejs za pracę „What you see is what you don’t get (II)” wykonaną w technice drzeworytu. Pierwszym zamiłowaniem Jolanty Rejs była fotografia. W pewnym momencie swojej drogi twórczej artystka zapragnęła kontaktu z bardziej tradycyjnymi technikami graficznymi. „Moje prace mają gdzieś te swoje korzenie właśnie w fotografii, w pikselach. Myślę, że w fotografii doszłam do pewnego dna i potrzebowałam zmiany techniki, to właśnie był drzeworyt, dlatego że jest to taka pierwsza technika druku” - mówi Jolanta Rejs.

Pierwsza nagroda powędrowała do Wojciecha Tylbora-Kubrakiewicza za pracę „Bezpieczne przejście”. „Łączę w swoich pracach bardzo często fotografię, fotografię przetworzoną w rysunku na linoryt z materiałami, które wynajduję w trakcie odwiedzania bibliotek” - mówi o swoich pracach artysta. Drugą nagrodę przyznano Andrzejowi Kalinie za pracę z cyklu „Poza układem III”, a trzecią – Agacie Gertchen za pracę „Macierzyństwo – 03”. Wyróżnienia otrzymali Paweł Bińczycki, Renata Maria Gogol i Aleksandra Prusinowska. Natomiast wyróżnienia honorowe powędrowały do Małgorzaty Chomicz, Jacka Machowskiego oraz Aleksandra Woźniaka.

Wystawę pokonkursową XII Quadriennale Drzeworytu i Linorytu Polskiego można oglądać w sali głównej Galerii BWA do 26 stycznia 2020 roku.